We wszystkich wystąpieniach poruszona została kwestia współpracy i dzielenia się doświadczeniem między członkami i jednostkami tworzącymi społeczność FarU. Mówiono mi.in. o przepisach w zakresie wydawania dyplomów i ich duplikatów, a także o dyplomach cyfrowych, które będą wprowadzane od 1 stycznia 2026 roku. Po tej dacie dyplomy i suplementy cyfrowe będą podstawową formą wydawanych dokumentów poświadczających ukończenie studiów. W marcu 2024 r. Komisja Europejska przyjęła pakiet wniosków dotyczących europejskiego sektora szkolnictwa wyższego, których celem jest dążenie do uzyskania europejskiego dyplomu. Studenci będą mieli więcej możliwości studiowania na uniwersytetach w różnych krajach UE i ukończenia studiów z jednym powszechnie uznawanym dyplomem, zaś uczelniom ułatwi on ustanowienie wspólnego programu studiów. Podczas spotkania mówiono także o wsparciu studentów ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej.
Większość obecnych studentów GUMed, PG i UG to tzw. pokolenie Z. Na spotkaniu poruszono więc też temat strategii DEI (Diversity, Equity and Inclusion), czyli stylu zarządzania zorientowanego na wspieranie różnorodności, równości i inkluzji w organizacji w kontekście realizacji oczekiwań tych osób. Mówiono także o zjawisku porzucania studiów i wielokrotnych rekrutacji na tym samym kierunku w odniesieniu do cech charakterystycznych i wartości pokolenia Z oraz jego sposobu postrzegania świata.
Zaprezentowano też wyniki badań wpływu pandemii Covid-19 na poszczególne grupy wiekowe.
Pokolenie Z, czyli studenci, najdotkliwiej odczuli jej skutki. 64% młodych Europejczyków jest zagrożonych depresją, w porównaniu z 15% przed kryzysem Covid-19.
Omówiono także nową kwestię - doręczenia elektroniczne, gdyż zbliża się data wdrożenia eDoręczeń, związanych z trwającym procesem legislacyjnym nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych.
fot. B. Bańka i K. Bryłka/ PG
Tekst opracowany na podstawie materiału mgr inż. Wioletty Braun, przewodniczącej Uczelnianego Forum Dziekanatów PG.