Energia VR na Pomorskiej Nocy Naukowców

Uczelnie Fahrenheita po raz pierwszy przygotowały osobne stoisko podczas Pomorskiej Nocy Naukowców i po raz pierwszy można było zobaczyć efekt nowego projektu, w ramach którego powstały 2 aplikacje VR. Odwiedzający stoisko FarU - ponad 60 osób w ciągu 4 godzin - mogli zapoznać się z procesem pozyskiwania energii z wiatru, ale też przekonać się, jak wiele przedmiotów codziennego użytku powstaje z udziałem ropy. 

FarU na Pomorskiej Nocy Naukowców 2025

26 września przedstawiciele biura FarU oraz Energetycznego Koła Naukowego "EKN" działającego na PG, zapraszali uczestników Pomorskiej Nocy Naukowców do podróży w czasie i latania przy użyciu gogli VR.
W ostatnich miesiącach Uczelnie Fahrenheita przygotowywały się do uruchomienia dwóch aplikacji edukacyjnych, za pomocą których w atrakcyjny sposób będzie można pokazać zagadnienia związane z pozyskiwaniem energii oraz technologiom, które temu towarzyszą. Jedna z nich dotyczy ropy naftowej (ścieżki powstawania ropy przy pomocy geologicznej osi czasu, etapów przetwarzania ropy oraz jej udziału w produkcji w wielu sektorach, a tym samym obecności w naszym codziennym życiu), druga - farm wiatrowych (jak energia wiatru przekształca się w energię elektryczną, edukacja w zakresie budowy i wydajności w zależności od różnych czynników, konstrukcja turbiny, przepływy wiatru na planecie Ziemia).

FarU na Pomorskiej Nocy Naukowców 2025

Aplikacje te powstały w ramach nowego projektu edukacyjnego, prowadzonego dzięki współpracy z Aramco Europe. W proces redagowania scenariuszy były zaangażowane wykładowczynie Politechniki Gdańskiej: dr hab. inż. Anna Schmidt z Wydziału Chemicznego i dr inż. Marzena Banaszek z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, a także współpracujące z Uczelniami Fahrenheita szkoły - Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące z z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Pawła Adamowicza w Gdańsku, Zespół Szkół Łączności w Gdańsku im. Obrońców Poczty Polskiej oraz Szkoła Podstawowa nr 88 im. D.G. Fahrenheita, dzięki którym możliwe były konsultacje zawartości pod względem ramowych planów nauczania. W najbliższym czasie planowane jest rozpoczęcie kampanii do szkół z zaproszeniem do spotkań na kampusach trzech uczelni, a w następnym roku pozyskanie środków na powstanie kolejnych, tematycznych aplikacji edukacyjnych wykorzystujących immersyjną metodę eksploracji. 

fot. Gregmar